-->

poniedziałek, 21 czerwca 2021

Zdjęcia dworów

Podczas wczorajszej wycieczki rowerowej odwiedziłem wieś Borysławice, gdzie sfotografowałem miejscowy XIX wieczny dwór. Przejeżdżając przez leżący pod miastem Błaszki Żelisław zauważyłem długi ceglany budynek położony przy drodzę po prawej stronie.  Jak się okazało wiąże się z nim  kryminalna, przedwojenna historia. Wytwarzano tutaj ponoć nielegalnie pieniądze.  Klucząc od słowa do słowa i podpytując miejscowych dowiedziałem się o dworze Błeszyńskich w Żelisławiu. Polecono mi udać się do Krzysztofa Czarnka, który jest jego obecnym współwłaścicielem. Dzięki otwartości i serdecznemu przyjęciu przez Pana Krzysztofa udało mi się zebrać pokaźny materiał ikonograficzny obrazujący nie tylko samą ruinę dworu, ale także stworzoną przez Pana Krzysztofa makietę i rzut dworu, odwzorowania wzorów malowanych na ścianach dworu, oraz archiwalne zdjęcia budynku. Na miejscu mogłem dzięki barwnym opowieścią snutym na tematy odległe w czasie poczuć dawną świetność tego miejsca. Onegdaj dwór urządzony był pięknym parkiem z malowniczymi alejami grabów. Za nim w gęstej kępie drzew; wśród których króluje wiekowa grusza, połyskuje skąpany w zieleni podworski staw. Na miejscu unosi się wszędobylski zapach jaśminu i róż. 

Zdjęcia do obejrzenia tutaj:

Borysławice

Żelisław

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz